رب گوجه فرنگی خانگی را چگونه نگهداری کنیم

یکی از محصولات پرکاربرد در آشپزخانه های ایرانی رب انار خانگی شهرضا است.

در این مقاله سعی داریم نحوه نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی را به شما آموزش دهیم تا کپک نزند و بتوان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.

رب گوجه فرنگی هم برای طعم دادن و هم برای رنگ آمیزی غذا استفاده می شود، این غذا سال هاست که در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است، مردم ایران باستان نیز از این محصول در غذاهای اصیل ایرانی استفاده می کردند و رب گوجه فرنگی پس از  این سال ها هنوز هم استفاده می شود.

طعم بهترین رب غیرقابل انکار است و این هر آشپزی را ترغیب می کند که از رب در غذا استفاده کند.

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، تولید رب گوجه فرنگی نیز در کارخانه ها انجام می شود و با توجه به تقاضای زیاد مردم برای این محصول، روز به روز به تعداد برندهای تولید کننده رب گوجه فرنگی افزوده می شود، اما رب گوجه فرنگی تولید می شود و توسط کارخانه ها ارزش غذایی کمتری نسبت به رب گوجه فرنگی خانگی دارد زیرا در فرآیند تولید این محصول در کارخانه ها برای افزایش ماندگاری آن مقادیر قابل توجهی مواد افزودنی به رب اضافه می شود که در طولانی مدت برای سلامتی مضر است.

برای تهیه رب انار سال ۱۴۰۱ خانگی بهتر است از گوجه فرنگی آبکی استفاده کنید زیرا از هر 4 کیلو گوجه فرنگی آبکی حدود 1 کیلو رب گوجه فرنگی به دست می آید اما در مورد گوجه فرنگی از هر 6 کیلو گوجه حدود 1 کیلو به دست می آید.

برای تهیه رب گوجه فرنگی به مقدار لازم گوجه فرنگی را آماده کرده و خوب بشویید سپس هر کدام را به چهار قسمت تقسیم کرده و در قابلمه بریزید.

این قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب گوجه ها خارج شود و پوست و گوشت گوجه ها راحت تر از هم جدا شوند، البته مواظب باشید گوجه فرنگی ها فرو نروند چون حرارت زیاد است، بعد از مدت ها آب گوجه فرنگی ها گرفته شده و نرم هستند. تمام شد، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید تا محتویات آن کمی خنک شود و به مرحله بعدی تولید رب گوجه فرنگی خانگی بروید.

در مرحله بعد محتویات قابلمه را از صافی رد کنید. در این مرحله از صافی با سوراخ های ریز استفاده کنید تا پوست و دانه های گوجه فرنگی وارد آبی که از صافی می گذرد نرود و فقط آب و قسمت گوشتی گوجه فرنگی از صافی عبور کند. زیرا وجود پوست و دانه گوجه فرنگی در داخل رب باعث کپک زدن سریع رب گوجه فرنگی می شود و نمی توانید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، بنابراین برای افزایش ماندگاری رب خانگی به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

برای آب گیری گوجه فرنگی نیز دستگاه هایی وجود دارد که فرآیند آب گیری را در کمترین زمان انجام می دهند.

این دستگاه های بزرگ آب میوه گیری در بسیاری از میوه فروشی های بزرگ موجود است و شما می توانید مرحله آب گیری را با استفاده از این دستگاه ها برای انجام کار خود انجام دهید . کار را آسان می کند و از طرفی این دستگاه ها دانه و پوست را وارد آب گوجه نمی کنند و کارشان دقیق است، برای آب گیری با این دستگاه ها کافی است گوجه فرنگی ها را بشویید و نیازی به بریدن نیست.

بعد از آبکش شدن گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی را در قابلمه چدنی ریخته و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کمی غلیظ شود، سپس کمی نمک به رب اضافه می کنیم و با رب مخلوط می کنیم تا تمام قسمت های رب به دست آید.

دقت کنید که مقدار نمک زیاد یا کم نباشد، برای هر کیلوگرم آب گوجه فرنگی، 20 گرم نمک کافی است. حواستان باشد که با غلیظ شدن آب گوجه، احتمال سوختن محتویات ته دیگ بیشتر می شود و اگر محتویات ته دیگ بسوزد، رب شما طعم نامطبوعی پیدا می کند، پس حتما گوجه فرنگی را هم بزنید. آب را به طور مداوم بنوشید تا از چسبیدن آن به ته آن جلوگیری کنید. از کم و زیاد کردن شعله خودداری کنید زیرا باعث کاهش رنگ رب شما می شود.

برای اینکه مطمئن شوید رب شما به غلظت کافی رسیده است، با قاشق روی آن شیار ایجاد کنید، اگر بلافاصله آن شیار پر شد، به این معنی است که رب شما هنوز به اندازه کافی غلیظ نشده است، اگر بعد از مدتی شیار پر شد، به این معنی است که رب شما به غلظت لازم رسیده است. بعد از اینکه رب به غلظت کافی رسید به ازای هر کیلوگرم رب گوجه فرنگی 50 گرم روغن مایع اضافه کنید و محتویات داخل قابلمه را خوب هم بزنید.

سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و بگذارید ربتان کمی خنک شود سپس رب را در ظرف های شیشه ای بریزید و کمی روغن زیتون روی رب بریزید و در آن را ببندید سپس رب را در یخچال بگذارید تا یک بار دیگر راهنمایی کنید. نحوه نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی را به شما می گوییم تا بتوانید به راحتی آنها را دنبال کنید و رب شما ماندگاری زیادی داشته باشد. این نکات به شرح زیر است:

جلوگیری از ورود پوست و دانه های گوجه فرنگی به آب گوجه فرنگی
نمک و روغن مایع را به رب اضافه کنید
ریختن رب در ظروف شیشه ای
ریختن روغن زیتون روی سطح بالایی ظرف رب
نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی در یخچال

رب گوجه فرنگی خانگی

امروزه مردم بیشتر به تغذیه خود اهمیت می دهند و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای رب های کارخانه ای که مواد افزودنی زیادی دارند از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنند.

رب گوجه فرنگی خانگی، محصولاتی هستند که این محصول را تولید و در بازار به فروش می رسانند تا افرادی که می خواهند از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنند اما زمان کافی برای تهیه آن در منزل ندارند، بتوانند به راحتی این محصول را خریداری کنند.

مجموعه ما در چند سال گذشته در زمینه تولید رب گوجه فرنگی خانگی فعال بوده است، همواره سعی کرده ایم رب هایی تولید کنیم که علاوه بر داشتن رنگ و طعم مطبوع، سالم و ماندگاری بالایی نیز داشته باشند.

در مرحله تولید این محصول از هیچ گونه افزودنی مضر استفاده نشده است و می توانید با خیال راحت خرید خود را از سایت ما انجام دهید و از رنگ و طعم بی نظیر آن لذت ببرید، برای ثبت سفارش با مشاورین سایت تماس بگیرید.