طرز تهیه رب گوجه فرنگی ساده با طعمی استثنایی در منزل

چاشنیهای غذایی نقش ویژه ای در خوش طعم کردن طعامهای اصلی بر عهده دارند و از جمله این چاشنیهای خوشرنگ، رب گوجه فرنگی ساده است که در اغلب غذاهای ایرانی و مخصوصا” بسیای از خورشتها به عنوان یکی از رنگ دهنده های مهم به شمار می روند و فقدان آن سبب می شود تا غذا رنگ واقعی خود را نداشته و از لحاظ ظاهر مورد پسند قرار نگیرد.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

برای تهیه غذاهایی مانند خورشت قیمه، آبگوشت، خورشت بادمجان و بسیاری خورشتهای دیگر از رب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی رنگ دهنده به غذا استفاده می شود و در واقع در طرز تهیه آنها رب گوجه از مواد افزودنی اجتناب ناپذیر می باشد که به خوشرنگ شدن آن کمک شایانی می نماید بطوری که هیچ نوع چاشنی و یا ادویه دیگری نمی تواند جایگزین آن گردد.

رب گوجه همانطور که از نامش پیداست عصاره فشرده شده گوجه فرنگی است که طی پشت سر گذاشتن فرایندی به عمل می آید و تقریبا” اغلب خواص موجود در گوجه فرنگی را دارا می باشد.

گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی فراوانی است و بسیاری از انواع آنتی اکسیدانها و مواد معدنی درون آن یافت می شود و برای بسیاری از افراد که خوردن گوجه برای آنها زیان آور است رب گوجه به دلیل داشتن بافتی سبک می تواند کمک کننده باشد.

برای تهیه رب گوجه فرنگی روشهای متفاوتی وجود دارد در یکی از این شیوه ها که روشی سنتی می باشد، پس از اینکه گوجه های رسیده و سالم و قرمز را خریداری نموده به دقت مورد شستشو قرار می دهیم و سپس گوجه ها را به دو قاچ تقسیم کرده و به آنها نمک پاشیده و اجازه می دهیم تا یکی دو روزی مقابل نور خورشید بماند و پس از اینکه به اندازه کافی نرم شدند بطوریکه راحت پوست آن جدا شود، آنها را درون صافی ریخته و تحت فشار قرار می دهیم تا آب آن بطور کامل خارج شده و سپس به آب استخراج شده، به اندازه کافی نمک اضافه کرده و بر روی شعله گاز قرار می دهیم و به مدت 5 تا 6 ساعت زمان می دهیم تا آب اضافی تبخیر شده و به اصطلاح بپزد و به غلظت مورد نظرمان برسد و پس از آماده شدن نیز فرصتی می دهیم تا حرارت آن از بین برود و پس از خنک شدن درون ظرفهای در داری که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم.

شیوه دیگری نیز برای تهیه رب گوجه وجود دارد که مشابه روش اول است تنها تفاوت آن در طریقه آبگیری آن است به این صورت که می توان گوجه ها را پس از شستن، درون دستگاههای آب گوجه گیری ریخته و به همین سرعت آب آن را آماده پخت نماییم و مابقی مراحل را مانند روش اول انجام دهیم و در واقع این طریقه به دلیل استفاده از دستگاه نسبت به شیوه قبلی مدرن تر و سریعتر انجام می شود، حتی می توان گوجه ها را درون مخلوط کن و یا آبمیوه گیری ریخته و آب آن را استخراج نمود، بهر حال در تمام این روشها لازم است که تخمهای گوجه به وسیله آبکش و یا توری از آب جدا شود و وارد رب گوجه نشود و به اصطلاح آبی یکدست به دست آید.

دقت کنید هنگامی که رب گوجه در حال جوشیدن است برای پیشگیری از ته گرفتن هر از گاهی آن را هم بزنید و وقتی که رب شروع به قل زدن کرده و به اطراف پاشیده شود زمانی است که به غلظت مناسب رسیده است و اگر زودتر از آن شعله را خاموش کنید و رب به اندازه کافی غلیظ نشود موجب خرابی و کپک زدن رب گوجه خواهد شد.

رب گوجه فرنگی ساده

بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به جای خرید رب گوجه فرنگی آماده، در خانه با شیوه ای ساده به تهیه آن اقدام نمایند و با این روش به اقتصاد خانواده کمک کنند اما برای اینکه بتوان این کار را به بهترین وجه انجام داد لازم است نکاتی را رعایت کنیم از جمله اینکه گوجه فرنگیهایی را که انتخاب می کنیم باید از نوع آبدار و کاملا” رسیده و سالم باشند تا بتوان از آن ربی خوب و خوشرنگ به دست آورد.

نکته مهم دیگر افزودن نمک به آن است چرا که اگر اندازه نمک اضافه شده کافی نبوده و یا کم باشد موجبات خرابی و کپک زدن رب را فراهم می نماید.

بهتر است برای خوشرنگ تر شدن رب از قابلمه مسی استفاده شود چون رب گوجه در قابلمه جنس مس بهتر به عمل می آید و در صورت در دسترس نبودن قابلمه مسی از جنس رویی استفاده شود.

سعی کنید رب گوجه ها را درون ظرفهای در بسته و در جای خنک و ترجیحا” فریزر قرار دهید و پس از هر بار استفاده از رب در آن را محکم کنید.

اضافه کردن مقدار کمی روغن مایع بر روی سطح رب باعث می شود تا به ماندگاری آن افزوده شده و از طرفی در صورت قرار دادن آن در فریزر، دچار یخ زدگی نشود.

اما امروزه کارخانجات تهیه رب گوجه فرنگی افزایش چشمگیری داشته و هر روزه شاهد عرضه انواع محصولات تولید شده توسط این صنایع با برندهای گوناگون و در حجمهای کوچک و بزرگ در فروشگاههای مختلف سطح شهر هستیم و بسیاری مواقع در انتخاب آنها دچار سردر گمی و تردید می شویم و نمی دانیم کدام مارک دارای کیفیت بهتری است و در انتخاب خود دچار تردید می شویم.

کارخانجات تولید کننده رب گوجه با به کارگیری انواع دستگاههای مختلف و با شیوه ای کاملا” صنعتی و اغلب بدون دخالت دست اقدام به تولید رب گوجه فرنگی می نمایند و آنها را در ظرفهای مختلف فلزی و گاها” شیشه ای به بازار عرضه می کنند، گفتنی است که کیفیت رب ارائه شده درون ظرفها با یکدیگر تفاوتی ندارد و تنها فرق آنها این است که قوطیهای فلزی بعلت اینکه می توان آنها را استریل نمود قابلیت ماندگاری بیشتر و بهتری نسبت به ربهای شیشه ای دارند.

برای اینکه بتوانید خریدی مطمئن و از لحاظ اقتصای به صرفه داشته باشید و محصولات رب گوجه فرنگی را با کیفیت عالی تهیه نمایید بهتر است تا با داخل شدن به سایت از طریق آدرس ارائه شده از انواع محصولات ما دیدن کرده و سپس با توجه به نیاز خود به صورت عمده و یا مصرف شخصی، ثبت سفارش نموده و خریدی مطمئن را تجربه کنید.