خواص رب گوجه محلی و بررسی ویتامین های موجود در آن

رب گوجه محلی فرآورده‌ای است که پوست و دانه‌های گوجه فرنگی را جدا میکنند و با آب گوجه فرنگی را آنقدر میجوشانند تا رب گوجه محلی حاصل می‌شود. رب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی است، به علاوه ترکیبات مفیدی دارد که در گوجه فرنگی خام به میزان بالایی وجود ندارند.به طور کلی خواص رب گوجه محلی، همه تاثیرات مثبتی است که رب گوجه فرنگی بر روی سلامتی انسان دارد.

به عنوان مثال، تنها یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی منبع بزرگی از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند ۳ تا ۶ درصد از نیاز روزانه به آهن، پتاسیم و ویتامین‌های B را تامین نماید.تاثیر رب گوجه فرنگی بر پروستات موضوعی تقریبا ثابت شده در مجامع علمی است، اما تحقیقات جدیدتر نشان‌دهنده تاثیرات شگرف رب گوجه فرنگی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات است.

خواص رب گوجه محلی تنها محدود به خاصیت ضدسرطانی بودن آن نمی‌باشد و همانطور که در ادامه خواهید دید رب گوجه فرنگی تاثیر بسیار مثبتی در پیشگیری از عوارض ناشی از آفتاب سوختگی هم دارد. خواص دیگر رب‌گوجه فرنگی خاصیت ضد آفتاب‌‌ بودن آن است. مصرف کردن رب گوجه فرنگی، می‌تواند شما را در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت نماید.

خواص رب گوجه

رب گوجه از جوشاندن آب گوجه فرنگی تهیه می شود. خواص رب گوجه بسیار زیاد می باشد و اثرات مثبت زیادی روی سلامتی افراد دارد. رب گوجه مملو از مواد مغذی است همچنین ترکیبات مفیدی دارد که در گوجه خام کمتر می باشد. برای نمونه یک قاشق رب گوجه سرشار از مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است و می تواند درصدی از نیاز روزانه بدن به آهن، پتاسیم و ویتامین B را تامین کند. پخت صحیح رب گوجه فرنگی برخی از آنتی اکسیدان ها را در گوجه فرنگی بیشتر می سازد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث حذف رادیکال های آزاد بدن در ارتباط با بیماری و پیری می شوند. مصرف رب گوجه فرنگی باعث افزایش نوعی باکتری مفید که برای سلامتی روده و تقویت آن موثر هستند می شود.در دانشگاه فنی والنسیا در کشور اسپانیا محققین با تحقیق بر روی رب گوجه فرنگی به این نتیجه رسیدند که این ماده غذایی باعث تقویت روده می شود. رب گوجه فرنگی دارای ارزش غذایی بالایی است، از جمله دلایل مفید بودن این ماده غذایی دارا بودن آنتی اکسیدان می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

محققین با بررسی بعضی از مواد غذایی که حاوی پروبیوتیک هستند به این نتیجه رسیدند که این گونه مواد غذایی که رب نیز جزء آن ها محسوب می شود تاثیرات مثبتی بر روده می گذارند، این گونه مواد غذایی می توانند باعث افزایش باکتری های مفید می شود.این تاثیر بر روی افزایش باکتری ها تاثیری کلی تری نیز بر سلامت جسمی می گذارد.

آنتی اکسیدان موجود در رب می تواند این تاثیر را بر روی باکتریهای روده بگذارد. آنتی اکسیدان موجود در رب گوجه باعث افزایش باکتری های روده نیز می شود.یک نکته که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که باید بدانید دو نوع رب گوجه فرنگی وجود دارد که بین آنها تفاوت وجود دارد. علاوه بر تقویت روده توسط رب گوجه فرنگی عناصر موجود در آن باعث محافظت از سلول ها در برابر عوامل مضر می شود.

رب گوجه محلی

رب گوجه محلی بسیار خوشمزه و سالم است طرز تهیه گوجه فرنگی و کسب درآمد از فروش رب محلی ، بسیار ایده خوبی است. برای پخت رب گوجه محلی ابتدا گوجه فرنگی ها را بشویید و ساقه آنها را جدا کنید سپس از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.

گوجه ها را در حالی که قل قل می جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می شود چون خانه های چلو صافی درشت است و دانه را رد می کند. در بازار دستگاههایی موجود است که آب گوجه را می گیرند و تحویل مشتری می دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت تر می کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می شود.

آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است. روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می ماند و خیلی دیر پر می شود.

رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.

رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن رب محلی خانگی هنگام درست کردن رب گوجه باید نکاتی را رعایت کنید:رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد.به رب گوجه در هنگام پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.در مراحل پایانی پخت به رب روغن اضافه کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.

برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید.ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.روی رب را روغن بریزد تا هوا وارد رب نشود و رب کپک نزند. بهتر است روغن جامد آب کنید.درب ظرف رب باید کاملاً محکم شود تا جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف قرار دهید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود. ظرف رب را در جای خنک قرار دهید.